Τα 7 λάθη που θα καταστρέψουν το βιογραφικό σου

Τα 7 λάθη που θα καταστρέψουν το βιογραφικό σου

Έχεις 6 δευτερόλεπτα για να τραβήξεις το ενδιαφέρον αυτού που θα διαβάσει το βιογραφικό σου. Πώς λες να τα εκμεταλλευτείς; Κάθε δευτερόλεπτο μετράει και οι λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά ανάμεσα στο να λάβεις ένα τηλεφώνημα για συνέντευξη και το να καταλήξει το βιογραφικό σου στα σκουπίδια.

Σ’ αυτό το άρθρο θα επικεντρωθούμε στα πιο συχνά λάθη που μπορείς να κάνεις φτιάχνοντας το βιογραφικό σου ώστε να τα αποφεύγεις.

#1 Δεν έχεις ξεκάθαρο στόχο στο βιογραφικό σου

Τα περισσότερα βιογραφικά έχουν φτιαχτεί χωρίς συγκεκριμένο επαγγελματικό στόχο. Δεν εννοούμε να συμπεριλάβεις στο τέλος μια φράση στην οποία να συνοψίζεις τους επαγγελματικούς σου στόχους αλλά να φτιάχνεις ένα βιογραφικό που να ταιριάζει σε πολλές διαφορετικές αγγελίες. Δε μπορεί να ενδιαφέρεσαι ταυτόχρονα για θέσεις εργασίας που δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους. Αν δεν ξέρεις ποια δουλειά σε ενδιαφέρει πώς θα την αποκτήσεις;

Πρώτα πρέπει να προσδιορίσεις το δυνατό σου σημείο, που είναι η συνισταμένη αυτού που σου αρέσει, αυτού που ξέρεις να κάνεις και αυτού από το οποίο μπορείς να βγάλεις χρήματα. Τότε θα μπορείς να προσανατολίσεις το βιογραφικό σου προς τη δουλειά που θέλεις να κάνεις.

Αν επιχειρήσεις να κάνεις ένα βιογραφικό που να ταιριάζει σε οποιαδήποτε δουλειά θα αποτύχεις διότι το βιογραφικό σου δε θα μπορεί να μεταδώσει ένα ξεκάθαρο μήνυμα σ’ αυτόν που το διαβάζει. Αν ενδιαφέρεσαι για διαφορετικές θέσεις εργασίας είναι προτιμότερο να κάνεις διαφορετικά βιογραφικά για την καθεμία.

#2 Δε φαίνεται να έχεις κάποιο συγκριτικό πλεονέκτημα

Οι περισσότεροι υποψήφιοι νομίζουν ότι στο βιογραφικό πρέπει να αναφέρουν ένα σύνολο γεγονότων που συνέβησαν στο παρελθόν και ότι αυτό θα τους βοηθήσει να βρουν μια καινούργια δουλειά. Δεν είναι όμως έτσι. Όταν γράφεις το βιογραφικό σου πρέπει να σκέφτεσαι το μέλλον και όχι το παρελθόν. Τι δουλειά θέλεις να βρεις τώρα; Και τι δουλειά θέλεις να κάνεις σε δύο, τρία ή πέντε χρόνια;

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να γράφεις το βιογραφικό σου σκεπτόμενος μακροπρόθεσμα την καριέρα σου. Όσα λιγότερα αφήνεις στην τύχη, τόσο το καλύτερο. Αφού αποφασίσεις ποια καριέρα θέλεις να ακολουθήσεις, θα χρειαστεί να σχηματίσεις τη λεγόμενη «πρόταση της προσωπικής σου αξίας», δηλαδή την περιγραφή των πλεονεκτημάτων και των ωφελειών που θα αποκομίσει η εταιρία που θα σε προσλάβει καθώς και τα συγκριτικά σου πλεονεκτήματα, δηλαδή αυτά που θα σε ξεχωρίσουν από τους υπόλοιπους.

Αν τη δομήσεις σωστά, αυτή η πρόταση θα τραβήξει το ενδιαφέρον όποιου διαβάσει το βιογραφικό σου ώστε να σε καλέσει σε συνέντευξη.

#3 Προσπάθεια για εντυπωσιασμό

Αυτό το λάθος το κάνουν πάρα πολλοί υποψήφιοι, κυρίως όμως αυτοί που στοχεύουν σε θέσεις που δεν απαιτούν πολλά προσόντα. Νομίζουν ότι θα δείξουν την αξία τους και θα εντυπωσιάσουν τον αναγνώστη γεμίζοντας δύο σελίδες με πληροφορίες.

Στην πραγματικότητα, αυτά τα βιογραφικά δημιουργούν την ίδια εντύπωση με αυτά που δεν έχουν ξεκάθαρο στόχο: δίνουν ένα συγκεχυμένο μήνυμα, είναι δύσκολα στην ανάγνωση και δεν επικεντρώνονται σε κάτι συγκεκριμένο εκτός από το να δώσουν όσο περισσότερες πληροφορίες γίνεται.

Ένα μυστικό είναι όταν γράφεις το βιογραφικό σου είναι να μη σκέφτεσαι εσένα αλλά το άτομο που θα το διαβάσει: τι περιμένει να διαβάσει; πώς θα συνεισφέρεις στο να λύσεις τα προβλήματα της εταιρίας; Αν σκεφτείς έτσι θα αποφύγεις εύκολα αυτό το λάθος.

#4 Χρησιμοποιούνται στερεότυπα και κενές λέξεις

Όλοι έχουν κάνει κάποια στιγμή αυτό το λάθος. Έχουν χρησιμοποιήσει υπερβολικά πολλές στερεότυπες λέξεις όπως «ομαδική δουλειά», «δυναμικός», «υπεύθυνος», «με όρεξη για δουλειά». Δεν είναι κακό αλλά από μόνες τους δε θα καταφέρουν να σε καλέσουν σε συνέντευξη.

Αν κάποιος λάβει το παρακάτω βιογραφικό: «Υπεύθυνος παραγωγής στην εταιρία Χ. Είμαι πρόθυμος, δυναμικός και με όρεξη για δουλειά. Δουλεύω καλά σε ομάδα και έχω πολλή όρεξη για μάθηση.» θα σκεφτεί «χαίρομαι για σένα αλλά γιατί να σε προσλάβω;». Με αυτά τα λόγια δεν προσφέρεις τίποτα στην εταιρία.

Αν όμως λάβει κανείς αυτό το βιογραφικό: «Κατά τη διάρκεια του τελευταίου χρόνου εργασίας μου στην εταιρία Χ κατάφερα να βελτιστοποιήσω τις διαδικασίες παραγωγής, το οποίο έφερε μεγάλη οικονομία πόρων, μείωση του κόστους και αύξηση του περιθωρίου κέρδους της εταιρίας. Θεωρώ τον εαυτό μου πρόθυμο άτομο, που είναι το κλειδί για να πάω παραπέρα από το απαιτούμενο.» το άτομο που το διαβάζει παίρνει μια ιδέα για το πώς η «προθυμία» του υποψήφιου μπορεί να αυξήσει τα κέρδη της εταιρίας. Πρόσεξε πώς στη δεύτερη περίπτωση ο υποψήφιος τονίζει τι κάνει για την εταιρία αντί να περιγράψει απλώς τον εαυτό του.

#5 Δεν αναφέρεται κανένα επίτευγμα στο βιογραφικό σου

Αυτό το λάθος είναι πολύ συνηθισμένο και το κάνουν οι περισσότεροι υποψήφιοι. Αν ξαναδιαβάσεις τα παραπάνω αποσπάσματα θα δεις ότι στην πρώτη περίπτωση ο υποψήφιος απλώς περιγράφει τον εαυτό του χωρίς να δίνει στον εργοδότη κανένα κίνητρο για να τον προσλάβει αφού δε του δείχνει με ποιον τρόπο θα ωφεληθεί η εταιρία από την πρόσληψη. Στη δεύτερη περίπτωση ο υποψήφιος αναφέρει τι έχει καταφέρει ως τώρα και πώς μπορεί να βοηθήσει όποια εταιρία τον προσλάβει.

Μην ξεχνάς ότι μια εταιρία συνήθως θα σε προσλάβει για τέσσερις λόγους:
• Για να λύσεις ένα πρόβλημα: δηλαδή η δουλειά σου θα είναι να κάνεις την εταιρία να συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά, για παράδειγμα ως τεχνικός ασφαλείας ή ως υπεύθυνος συντήρησης κλπ.
• Για να καλύψεις μια ανάγκη: μια εταιρία χρειάζεται υπαλλήλους για να επανδρώσει τα διάφορα τμήματα όπως την εξυπηρέτηση πελατών, την υποδοχή κλπ
• Για να ικανοποιήσεις μια επιθυμία: για να πετύχει τους στόχους της μια εταιρία χρειάζεται αξιόλογους επαγγελματίες όπως στον τομέα του μάρκετινγκ για να δημιουργήσουν την εικόνα της εταιρίας προς τα έξω.
• Για να ικανοποιήσεις κάποια προσδοκία: όπως και στην προηγούμενη περίπτωση, η εταιρία έχει κάποια στελέχη που ασχολούνται με την οικονομική της ανάπτυξη και καθορίζουν τη στρατηγική της.

#6 Δεν υπάρχουν λεπτομερείς πληροφορίες

Παραδόξως αυτό το λάθος το κάνουν υποψήφιοι με μεγάλη εμπειρία και πολύ καλό βιογραφικό αλλά που δε μπορούν να εκμεταλλευτούν την πείρα τους όπως θα έπρεπε. Αυτοί αναφέρουν περιληπτικά τις θέσεις από τις οποίες έχουν περάσει στις διάφορες εταιρίες αλλά όχι τι έχουν καταφέρει. Δεν αναφέρουν τα επιτεύγματά τους, το δυνατό τους σημείο ούτε τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα. Έτσι παρουσιάζουν ένα βιογραφικό που φαίνεται σαν να φτιάχτηκε βιαστικά επομένως το ίδιο βιαστικά θα διαβαστεί και θα πεταχτεί.

#7 Ακατάλληλο φορμάτ βιογραφικού

Τέλος, ένα πολύ συχνό λάθος είναι να χρησιμοποιεί κανείς λάθος φορμάτ. Τα πρότυπα φορμάτ του Word είναι σίγουρα πολύ εύκολα αλλά, από την άλλη, τα χρησιμοποιούν οι περισσότεροι. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο δεν προσθέτουν τίποτα στο βιογραφικό σου. Όποιος το βλέπει έχει την εντύπωση ότι θα διαβάσει ένα βιογραφικό ίδιο με τα προηγούμενα πενήντα.

Αν δεν απαιτείται να χρησιμοποιήσεις συγκεκριμένο φορμάτ, είναι καλύτερα να δημιουργήσεις ένα δικό σου. Θα σου πάρει λίγο περισσότερο χρόνο αλλά θα αξίζει τον κόπο μια που θα είναι μοναδικό. Θα πρέπει να είναι καθαρό και σαφές: απόφυγε τα πολλά χρώματα, πίνακες και διαφορετικές γραμματοσειρές για να μην μπερδέψεις τον αναγνώστη. Καλύτερα να χρησιμοποιήσεις ένα φορμάτ ασπρόμαυρο, όπου τα διαφορετικά πεδία ξεχωρίζουν με σαφήνεια και με μια κλασική γραμματοσειρά (μία από τις Calibri, Arial ή Times New Roman με μέγεθος από 10 έως 12 είναι η καλύτερη επιλογή).

Τώρα μπορείς να επανεξετάσεις και να διορθώσεις το βιογραφικό σου μια που ξέρεις ποια λάθη να αποφύγεις. Μη θάψεις μόνος σου το βιογραφικό σου. Δώσε προσοχή στις λεπτομέρειες και το βιογραφικό σου θα αναδειχτεί.

Author: Maria Sgouri

Ετικέτες:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.